اندکی صبر سحر نزدیک است


۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

افسانه سه برادر


در 24 خرداد امسال، زمانی که صادق لاریجانی به عنوان ریاست قوه قضاییه منصوب شد، مشاهده دو برادر در رأس قوای مقننه و قضایی کشور، خصوصا با سیمایی بسیار مشابه کمی غیرعادی به نظر می رسید. ولی بعید نیست که انتقال قدرت در چهار سال آینده به جایی بینجامد که قله سوم نیز توسط این خانواده فتح شود.
مبدل شدن یکی از 5 پسر لاریجانی – که ریاست مجاس هشتم را به عهده دارد – از یک چهره راست تندرو به یک چهره میانه رو تر این دیدگاه را به وجود می آورد که علی لاریجانی پس از شکست در دور نهم ، هنوز به فکر ریاست جمهوری است تا با تغییر چهره سیاسی به عنوان شخصیت دوم حکومت و اسباب کشی از بهارستان به پاستور، عرصه مجلس را برای برادر بزرگتر خود ، جواد لاریجانی جهت تکیه بر صندلی ریاست مجلس باز نماید.
جواد لاریجانی متولد 1330 در نجف که تجربه نمایندگی دوره های دوم، چهارم و پنجم مجلس را دارا می باشد، اکنون به عنوان مشاور برادر کوچک تر خود در قوه قضاییه فعالیت می کند. وی ابتدا تحصیلاتش را در حوضه علمیه آغاز کرد، تحصیلات عالی را در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت ، سپس برای ادامه، راهی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شد.
برادر کوچک تر، علی لاریجانی نیز متولد نجف است. وی که تحصیل کرده رشته کاربرد کامپیوتر در ریاضی است، دانش آموخته دکتری در رشته فلسفه غرب می باشد. اولین سمت اجرایی وی در واحد مرکزی خبر در صدا و سیما بود، اما بعدا به عنوان معاون وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و پست و تلگراف و تلفن (ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی) منصوب شد. وی در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، در مقطع زمانی یک ساله، پس از استعفای سید محمد خاتمی مسئولیت وزارت ارشاد را بر عهده گرفت و در سال 1373 با حکم رهبری بر کرسی ریاست سازمان صدا و سیمای حکومتی ایران تکیه زد.
تند روی های علی لاریجانی در دوره ریاست وی بر صدا و سیما به اوج خود رسید. بسیاری معتقد بودند که دولت خاتمی و مجلس ششم در تمام دوران خود، نه تنها از رسانه ملی! محروم بودند، بلکه آن را در مقابل خود می دیدند. وی حتی تحقیق و تفحص مجلس ششم از صدا و سیما را که به افشای تخلفات مالی به ارزش 5250 میلیارد ریال انجامید، به سخره گرفت و آن را «کشکی» خواند.
علی لاریجانی در دوران دو ساله دبیری شورای امنیت ملی، اندکی از تندروی های خود کاست و چهره میانه رو وی در ریاست مجلس هشتم بیشتر نمایان شد.
برادر کوچکتر صادق لاریجانی، متولد 1339 نجف است. وی که استعداد زیادی در علوم دقیقه داشت و حتی با فراهم کردن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف، عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بود، به یکباره و با تأسی از راهنمایی های پدر به دروس دینی رو آورد.
اما دو برادر دیگربیشتر تمایل داشته اند که در عرصه اول سیاسی کشور فعالیت نکنند، باقر لاریجانی که دارای مدرک پزشکی است ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عهده دارد و فاضل لاریجانی با مدرک دکترا در سیاست گذاری علمی، وابسته فرهنگی ایران در کانادا است
بالاخره دو منصب از قوای حکومتی کشور توسط پسرخاله های احمد توکلی به تصرف در آمده است، شاید بعید نیست که طی سال های آینده، سیستم اجرایی کشور نیز به این خانواده واکذار گردد. افساته ای شبیه به افسانه سه برادر.

۱ نظر: